Kotona nyt ja aina



Hrrrr. Ne ovat taas paukkupakkaset saapuneet ja isäntäväellä on täysi työ pitää torppia lämpiminä. Saunassa on onneksi melkein aina lämmin, siksihän minä siellä edelleenkin majaani pitelen. Varsinkin silloin, kun nykyinen Tiina-emäntä oli lapsi, oli sauna lämpimänä lähes tauotta. Itse jouduin piileskelemään missä milloinkin, kun pikku-Tiina halusi saunomaan kaikkien vieraiden kanssa. Ja jestas, että se tyttö löylyissä viihtyikin!  



Minä tietysti autan parhaani mukaan sekä saunan että muidenkin tilojen lämmityksessä, vaikka alkaahan tässä ikä jo painaa - on vaikeaa olla yhtä ketterä ja huomaamaton kuin vaikka kahdeksankymmentä vuotta sitten. Onneksi tämä Majatalon sukupolvenvaihdosjatkumo takaa kuitenkin sen, että isäntäväestä löytyy aina potkua, vaikka tonttu poloinen väsyisi. Ja johan sitä tällainen vanhakin aina muutaman vuoden verran nuortuu, kun seurailee puuhakkaita touhuja.

Vaan eihän tämän nykyisenkään isäntäväen, Touhu-Tiinan ja Puuha-Petrin, tohinoita jaksa kovin kauaa tarkkailla, kun alkaa jo huikomaan. Majatalon pöperöt ovat aina olleet vertaansa vailla, ja minun tavoin niihin ovat myös vieraat ihastuneet. Kerrotaan, että Majatalon aamiaisen voimin pärjää kolmen poronkuseman pituisen vaelluksen verran. Paikkansahan se pitää, on pitänyt jo vuosia. Öisin, kun emäntä on jo ehtinyt laittaa aamiaistarvikkeet aamua varten valmiiksi, olen joskus käynyt salaa napsimassa yhtä sun toista herkkua. Kyllä niillä eväillä pärjäisi vaikka kaksi viikkoa, mutta vaelluksista en tiedä. Niin täydellä vatsalla kun tämä tonttu ei liiku mihinkään, enkä minä kyllä kovin kauas mäeltä suostuisi poistumaankaan. Mihinkä sitä nyt kotoaan lähtisi!

Ja koti tämä minulle on, aivan kuten meidän vieraillekin. Toivottavasti vielä monta monituista vuotta.